RIGGING
Hvis polygon-objektet skal kunne bevege seg slik som figurer ofte skal når de rører på armer og bein, så må de også gjennom en riggingsprosess. Gjennom denne prosessen festes en beinstruktur til 3D-figuren. Deretter knyttes ulike bøyler til beinstrukturen i en hierarkisk orden. Bøylene kan således bøyes i ulike retninger slik at armer og bein kan beveges.
SKINNING
For å få polygonene til å følge etter beinstrukturen, så må den også gjennom en skinnings-prosess, hvor de ulike vertices knyttes prosentvis til de ulike beina i beinstrukturen.
ANIMERING
Animering av 3D-objektene gjøres i en tidslinje i 3D-programvaren. Ulike bevegelser og posisjoner langs aksene X, Y og Z knyttes til ulike punkter på tidslinjen. Deretter vil programvaren kunne gjøre en beregning for deretter å lage en animasjon.
LYSSETTING
For at sluttproduktet skal bli så bra som mulig, så må man også bruke mange ulike lys inne i 3D-programmet. Å få lyssettingen til å bli riktig er en kunst i seg selv.
KAMERASETTING
3D programvaren inneholder også kameraer. Disse brukes til å få riktige vinklinger og lysforhold på bildene.
RENDERING AV BILDER
3D objektene må deretter renderes ut som bilder. For et still-bilder rendres det ut et sett med bilder som inneholder ulike pass som for eksempel ambient occlusion, direkte, indirekte, shadow, specular, transmission, diffuse.
REDIGERING AV BILDER
De ulike passene settes sammen til et bilde i et bildebehandlingsprogram som for eksempel Photoshop.
RENDERING AV ANIMASJONER
Animasjomer rendres ut som bilder, med x-antall bilder per sekund. Det er vanlig at man bruker rundt 24 bilder per sekund. Skal man ha en animasjon som varer i 10 sekunder så trenger man da 240 bilder.
REDIGERING AV ANIMASJONER
Når alle bildene til animasjonen er ferdig renderet, så eksporteres de inn i et videoredigeringsprogram som for eksempel Premiere Pro. Her produseres den endelige animasjonen og det lages en videofil.
Trykk på bildet for å se 3D galleriet.